Последни Новини

Подготвят 25-то издание на Габровското биенале на хумора и сатирата в изкуството

Общинският съвет в Търговище подпомогна издаването на книга за строителя на шипченския паметник
януари 4, 2022
Местната общественост в Павликени взе активно участие в общественото обсъждане на мащабен инвестиционен проект за Великотърновска област
януари 6, 2022
Покажи всички

Подготвят 25-то издание на Габровското биенале на хумора и сатирата в изкуството

В годината, в която Музеят на хумора и сатирата чества 50-годишен юбилей, наградният фонд е удвоен

ВЕСЕЛИНА АНГЕЛОВА

Габровското биенале на хумора и сатирата в изкуството е един от най-големите и стари форуми за визуално изкуство в България. Предстоящото 25-то издание с тема “Икономия на средствата” е посветено на екологията и ще се реализира от 20 май до 30 септември 2022 г.
До 17 януари организаторите на културната проява канят художниците, да изпратят своите предложения за участие. Творбите ще бъдат оценявани от престижно международно жури.
В годината, в която Музеят на хумора и сатирата отбелязва своята 50-годишнина наградният фонд е удвоен, в сравнение с предходното издание на Биеналето.
“В раздел „Съвременно изкуство” ще бъде присъдена Голямата награда “Златен Езоп”, която е от 5000 €. Награда на град Габрово, която се присъжда на обещаващ млад автор е 2500 €”, информират от Музей “Дом на хумора и сатирата” в Габрово.
За участие се приемат художествени творби, изпълнени във всички техники и медии.
Голямата награда “Златен Езоп” в раздел „Карикатура” е в размер на 2500 €, ще бъде присъдена и награда за карикатура от 1500 €.
За участие се приемат оригинални творби, подписани от авторите, с размер до А3, и дигитални творби, включително анимирани карикатури (gif, flash и видео).
“Биеналето се състои от две журирани изложби – една за карикатура и една за съвременно изкуство, както и от кураторска изложба, която за 25-тото издание е поверена на художника Олаф Вестфален. Биеналето ще се открие на 20 май в Музея на хумора и сатирата в Габрово. Изложбите продължават до 30 септември тази година. Освен творби на автори от цял свят, биеналето ще представи и богата паралелната програма от събития в и извън Музея – лекции, дискусии, прожекции, пърформанси, уъркшопи, детски творчески и образователни ателиета. Партньори на съпътстващата програма ще са едни от водещите еко организации в България, на Грийнпийс – България, Зелени Балкани, Спасителен център за диви животни, За Земята, Български фонд за биоразнообразието, Дружество за защита на птиците, Сдружение за дива природа БАЛКАНИ, Природонаучен музей – София, ПП Българка, НП Централен Балкан, Дирекция “Инфраструктура и екология” при Община Габрово”, информират организаторите.
Биеналето се организира от Музея на хумора и сатирата с подкрепата на Община Габрово, Министерството на културата, Гьоте институт и Посолството на Кралство Дания.
“Темата “Икономия на средствата” е избрана не случайно. Светът e на стероиди. Природата е приватизирана и изтъргувана за без пари. Ненаситното ни извличане и използване на ресурси породи просрочен екологичен дълг. Акселерацията и гигантизмът създадоха метаболитен цикъл между капитал и природа, Север и Юг, богати и бедни, чисто и замърсено, с алчност и хипертрофия в единия край и изтощение в другия. В ход е глобално фрийк шоу, спектакъл на диспропорцията и изкривяването, напомнящ на представленията с деформирани хора и животни през 19-ти век. Само че в момента това се случва на световно ниво и всички участваме в шоуто. Понякога изглежда, че злобната комедия на шоуто с изроди би била подходящият отговор на днешната чудовищност”, обясняват организаторите.
Инициаторите си задават въпроса възможно ли е планетарното въображаемо да се презареди с хумор, сатира, веселост и дружелюбие?
Било то за да проумеем как да преминем през краха възможно най-хуманно или да преосмислим колко ни е достатъчно и какво означава да живеем добър живот. Като тема на Биеналето, Икономия на средствата означава промяна към грижа и поддръжка вместо шоубизнес; вглеждане в обществото, но и поглед към изкуството, неговите начини на производство и изразни средства, където краткото, икономичното и простото са част от поднасянето на поантата.
„Тревожност за климата” се нареди сред десетте нови думи на 2021 г. Дали чашата е наполовина пълна или наполовина празна? Художничката Агнес Дeнeс казва, че творчеството е надежда. В състояние на глобална дисфория може би всички жестове и усилия, насочени към хуманизирането на света са точно онова, което ни помага да ставаме от леглото ден след ден (простичка пандемична поука). А щом веднъж се събудим, възможните действия и реакции са безчет.
Пандемията постави на дневен ред парадигмата на грижата. Също така направи видима връзката между социалните неравенства и концентрацията на богатство, като отново повтори, че справянето със сигурността, икономиката и екологията е безполезно без представката социо-. “Социално или екологично” не е антиномия и социалните проблеми не трябва да бъдат извинение за икономическо реактивиране въз основа на още от същото.
Солидарността между хората не е достатъчна. Необходима е солидарност между човеците и не-човеците. И може би е крайно време да разберем дали растенията се смеят и какви шеги разказват облаците”, коментират още от Музея на хумора и сатирата.
Автор на визуалната идентичност на Биеналето е Кристофър Чолак.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

error: Съдържанието е защитено от копиране !!