ВЕСЕЛИНА АНГЕЛОВА
Богомил Грозев е директор на Общински институт „Старинен Пловдив“ от година. Преди това има 20-годишна журналистическа практика като водещ и репортер в двете най-големи частни телевизии в България – бТВ и Нова. Зрителите познават работата му както със задълбочените икономически репортажи, така и с теми, свързани с култура, шоубизнес и спорт. Присъединява се към екипа на кмета на Пловдив Здравко Димитров по негова покана в средата на 2020 година. Вече година управлява успешна Общинския институт в сложни пандемични времена, които сериозно се отразиха на туристическия и културния сектор.
-Г-н Грозев, как се отрази тежката 2020 г. на Общински институт „Старинен Пловдив“?
-Както всяка сфера на стопанския и културен живот, така и при нас, тежката година даде своето отражение. В началото на новата година сме и в стремеж да звуча оптимистично ми се иска по-скоро да споделя как екипът ми гъвкаво се настрои и преобразува много от събитията във виртуална среда: представихме поредица от изложби от фонда на института, организирахме национален онлайн конкурс за детска рисунка „Старият град през детските очи”, пренесохме всички събития и във виртуалното пространство, показахме на публиката част от малките тайни на Стария град. Разбира се, въпреки пандемията, 2020 г. за нас беше много динамична. Посрещнахме звездите на БГ радио за годишните награди на радиото. На Античен театър беше единствения рок концерт на чужд изпълнител у нас през 2020 г. – рок динозаврите „Удо“. В рамките на традиционните Празници на Стария град за първи път на сцената на Античен театър се качи представителния гвардейски духов оркестър – както обичам да казвам ОРКЕСТЪРЪТ с голямо „О“. През м. Октомври, съвместно с Български културен център в Прага, организирахме, изложба, посветена на делото на арх. Йосиф Шнитер, която се пренесе и в изложба в Чешкия културен център в София, с която беше открита и новата 2021-ва година.
-С колко по-малко от планираното бяха туристите и съответно приходите на Института?
-При нас се случи същото, като по целия свят. Най-кратко казано имахме 2/3 спад на туристите и съответно на приходите.
-В този ред на мисли – как успяхте да се справите с поддръжката на къщите, които са паметници на културата?
-С регулярните ремонтни дейности по поддръжка се справихме основно със собствени усилия – тези на екипите на института. Но за жалост това не стига. Къщите-музеи и останалите обекти, които стопанисваме (Античен театър, Римски стадион, Малка Базилика, скоро и Епископска Базилика и др.) изискват сериозна поддръжка и средства. Поради тази причина положихме усилия да търсим и външно финансиране. И благодарение на подкрепата на министър Боил Банов, за първи път, къща, стопанисвана от Общински институт „Старинен Пловдив“ получи финансиране от Министерство на културата за основен ремонт, за което искам да благодаря на екипа на Министерството и най-вече на министър Банов. Става въпрос за знаков обект в Стария град – възрожденската къщата на Георги Павлити, по-позната като „Синята къща”. Получените средства са за ремонт на фасадата, която е в много критично, аварийно състояние.
-Какво ново да очакват гостите на Стария град през 2021 г.?
-Най-съществената новина е очакваното отваряне на знаков не само за Пловдив, но и за България обект – Епископската базилика на Филипопол. Проектът, който се реализира благодарение на Фондация Америка за България, ще бъде може би най-голямото туристическо бижу на страната ни през тази, а вероятно и през следващите години. Правим и нещо ново за обектите на ОИ „Старинен Пловдив“. Ще отворим една от емблематичните къщи на Георги Данчов – Зографина като постоянeн презентационен салон, както и със зали за временни експозиции и творчески срещи. Идеята е, че така посетителите ще имат повод да влизат в тази къща повече от един-два пъти в годината, защото тя ще живее – ще се сменят периодично изложбите, ще се променя обзавеждането и така всеки път ще може да се види нещо ново. Планираме да изненадаме гостите си с нови екскурзоводски турове.